Holthausen vertelde uitgebreid over zijn werk en nam ons mee het veld in, oftewel de werkplaats. Hierdoor konden we ons een goed beeld vormen bij zijn verhaal. Tijdens de presentatie werden veel vragen gesteld. Al met al hadden we dus een mooie interactieve ochtend.
Waterstof: wat kun je ermee en hoe werkt het als energiedrager?
“Ongeveer zeven jaar geleden werd er geroepen dat waterstof wel eens interessant kon zijn. En dat klopt. Er zijn plenty mogelijkheden met waterstof”, aldus Carl Holthausen. Het wordt niet alleen gebruikt om voertuigen mee aan te drijven. Zelfs de farmaceutische industrie maakt gebruik van deze stof. Holthausen: “Door het inademen van waterstof worden witte bloedlichamen meer actief waardoor kanker bestreden kan worden. Hoe dit precies werkt is heel ingewikkeld, maar het laat wel de mogelijkheden zien.”
Even heel kort en versimpeld: een auto die op waterstof rijdt is in feite een elektrische auto. Maar die elektriciteit wordt opgewekt met waterstof. In de auto wordt een brandstofcel geïnstalleerd waar waterstof gecombineerd wordt met zuurstof. Deze twee gassen reageren met elkaar waardoor elektriciteit ontstaat. Met die elektriciteit wordt de elektromotor van de auto aangedreven.
Waterstof en veiligheid
In de werkplaats van Holthausen Clean Technology worden machines en voertuigen omgebouwd zodat ze door waterstof worden aangedreven. Holthausen: “Daarbij is veiligheid een belangrijk issue, want mensen werken met een vluchtige stof en de voertuigen komen op de openbare weg waar van alles kan gebeuren.” Veiligheid staat zelfs zo hoog in het vaandel dat ze een eigen veiligheidstrainingscentrum hebben. Zolang waterstof in zijn verpakking blijft is er niks aan de hand. Er ontstaat pas een gevaarlijke situatie wanneer het gas in aanraking komt met zuurstof. Dan ontstaat een explosie. Daarnaast heeft waterstof een aantal andere kenmerken waar je rekening mee moet houden: het is onzichtbaar, reukloos, lichter dan lucht en het wil daardoor altijd ontsnappen. Het kan zich zelfs een weg banen door ijzer.
Veiligheidsmaatregelen
Om gevaarlijke situaties te voorkomen worden een aantal veiligheidsmaatregelen in het systeem gebouwd. De brandstofcel is bijvoorbeeld van kunststof, dood materiaal dus, waar waterstof niet doorheen kan. Een ander belangrijk aspect is de druk die op de waterstoftank staat. Het systeem detecteert middels een computer of de druk te hoog of juist te laag is. Door middel van een reduceerventiel kan de druk niet te hoog worden. Bij een te lage druk is er sprake van een lek. Dan wordt het systeem in drie minuten compleet leeggeblazen.
Trainingen
Holthausen: “Er wordt getraind om met waterstofvoertuigen om te gaan wanneer het fout gaat. Het vuur van waterstof is niet zichtbaar. Om het vuur te zien moet de brandweer het bluswater ‘vervuilen’, bijvoorbeeld door zeep of citroensap toe te voegen. Belangrijke informatie. Ook traint men is het herkennen van gaslekken. Wanneer een waterstofleiding lekt ontstaat een vrieseffect. Dat zie je aan de bevroren dauw op de leiding. We zijn onderweg naar zero emmission, maar we weten nog niet precies hoe die weg gaat lopen. Het betekent vallen en opstaan. We moeten elkaar informeren, kennis delen, net zoals jullie hier doen.”
Kennissessies in 2020
Zeer binnenkort gaan wij om tafel om data vast te stellen voor de kennissessies in 2020. We zullen u hiervan tijdig op de hoogte brengen!
Tot slot
Heeft u vragen over het veiligheidsprogramma of zou u uw organisatie graag willen committeren aan het programma? Neem dan contact op via: info@veiligheidoosterhorn.nl